MediaTest MediaTaart gaat naar New Skool Media voor overname Elsevier

MediaTaart voor New Skool Media

Elk kwartaal reikt MediaTest de MediaTaart uit aan een organisatie, persoon of afdeling die een opmerkelijke prestatie heeft geleverd in de Nederlandse media. De onafhankelijk jury bestaande uit vooraanstaande personen uit de mediawereld, nomineert elk kwartaal 5 gegadigden waaruit 1 winnaar gekozen wordt. In april wordt de volgende MediaTest MediaTaart uitgereikt.

Al tijden gaan er geruchten over de overname van Elsevier, maar nu is de kogel door de kerk. Het weekblad Elsevier heeft een nieuwe eigenaar: New Skool Media! Met Elsevier heeft New Skool Media een grote vis gevangen. Met deze overname vergroot de uitgeverij aanzienlijk. MediaTest zet New Skool Media daarom in het zonnetje.

Vorige week zijn wij bij New Skool Media langsgegaan om ze te verassen met de MediaTest MediaTaart. Deze reiken wij elk kwartaal uit aan een organisatie, persoon of afdeling die een opmerkelijke prestatie heeft geleverd in de Nederlandse media. Wij spraken met Rob Koghee. Samen met Cor Jan Willig richtte hij New Skool Media op in 2014. Wij hebben hem enkele vragen gesteld over New Skool Media en over de overname.

Voor Rob Koghee geldt dat hij New Skool Media heeft opgericht vanuit de liefde voor mediamerken. Het is snel veel groter gegroeid, in een mate die ze voorafgaand niet hadden voorspeld.

Vanwaar Elsevier: hoe past het in het portfolio?

New Skool Media heeft eigenlijk alleen maar special interest merken. Oftewel, geen general interest. Zij schrijven vooral over hobby’s en passies. Dan kun je de vraag stellen ‘Daar past Elsevier toch niet tussen?’ Rob legt uit dat zij een aantal goede redenen hebben voor de overname van Elsevier. ‘Als je allemaal verticals hebt, dan past Elsevier daar als horizontal prachtig bij. Wij hebben voornamelijk doelgroepen van 40-plussers en dat is Elsevier bij uitstek. In die zin past het fantastisch.’ Verder is Elsevier een prachtig mediamerk dat zij graag aan hun assortiment toevoegen.

Wie waren erbij betrokken, wie mogen er in het zonnetje gezet worden?

In ieder geval het personeel van Elsevier, dat enorm veel geduld heeft gehad. Ze hebben bijna een jaar moeten wachten tot er uiteindelijk een finaal oordeel was.

Wat is het geheim van het succes?

Het geheim is vooral: ‘wees een uitgever die denkt als ondernemer.’ Zorg voor een goed financieel beleid en denk veel verder dan wat print je kan bieden. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het merk ‘delicious.’ heeft New Skool Media nu eigen jam, eigen koffie, eigen thee, binnenkort eigen chococola enzovoort. Daarnaast zeggen ze bij New Skool Media ‘geen wielen zelf te willen uitvinden’. Hiermee doelen ze erop dat als ze een idee hebben waarvan ze denken dat het niet geheel binnen hun expertise ligt, ze aanraden hulp te zoeken. ‘Je kan beter met een partij samenwerken en de helft van de opbrengst delen dan dat je het allemaal zelf probeert te doen.’

Heb je advies voor de conculega’s?

‘Denk als ondernemer en probeer je oude waarden los te laten. Wij zeggen hier intern altijd: ‘Verandering is de enige constante factor binnen een uitgeverij’.’ Aldus Rob Coghee.

Achtergrond

Al sinds 1891 bestaat Elsevier als tijdschrifttitel. In 1945 verscheen het eerste nummer van Elseviers Weekblad. Met de jaren is Elsevier gegroeid tot een grote naam die bij menig man een belletje doet rinkelen.

New Skool Media is sinds eind 2016 de nieuwe eigenaar van het blad. De naam ‘Elsevier’ mag nog minimaal vier jaar worden behouden, wat verlengd kan worden tot 8 jaar. Wat er daarna met de naam gebeurt, is nog onzeker.

New Skool Media werd drie jaar geleden opgericht na een buy-out van Sanoma. Met Elsevier heeft New Skool Media een grote vis gevangen. Andere bekende titels van New Skool Media zijn onder meer delicious., Zin, KIJK en Seasons.

mrotteveel@mediatest.nl

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek