Methoden en technieken

Methoden en technieken

Onderzoek is maatwerk. Bij ieder onderzoekstraject kijken we welke methode of technieken we het beste kunnen gebruiken. Onderstaand staan de meest gebruikte methoden en technieken. Klik op een methode/techniek voor meer informatie.

De kracht van kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is onmisbaar in je onderzoeksmix. Want bij kwalitatief onderzoek in single- of duo-interviews of focusgroepen draait het niet om cijfers, maar juist om het hoe en waarom. Voor jouw organisatie is het dus dé methode om inzicht te krijgen in wát er leeft onder jouw interne of externe doelgroep en waaróm.

De ervaren moderators van MediaTest zorgen in groepsgesprekken voor de juiste interactie en sfeer. Zo verzamelen we een breed spectrum aan meningen en brengen motieven en barrières in kaart. En tijdens single- en duo-interviews gaan wij de gewenste diepte in om persoonlijke behoeften te achterhalen. Bovendien heeft MediaTest ruime ervaring in het interviewen van bijzondere doelgroepen, zoals doven en slechthorenden, mensen met een geestelijke beperking en minder digivaardigen.

Kijk mee via de spiegelwand!

Bij kwalitatief onderzoek hecht MediaTest veel waarde aan actieve participatie van de opdrachtgever. Want meekijken met de gesprekken via een spiegelwand en de mogelijkheid om gelijktijdig feedback te geven, verhoogt de kwaliteit van de gesprekken en maakt de resultaten dus nog waardevoller.

De kracht van online kwalitatief onderzoek

Online kwalitatief onderzoek is dé methode om efficiënt en voordelig inzicht te krijgen in wát er leeft onder jouw interne of externe doelgroep en waaróm. Daarvoor gaat MediaTest online het contact aan met geselecteerde respondenten. En daarbij is meer mogelijk dan je denkt!

Via individuele- of groepchats verkrijgen we diepgaand inzicht in de gedachten, meningen, motieven, barrières, behoeften en ideeën van de doelgroep. Dit doen we online via speciale chatboxen, via Whatsapp of zelfs met beeld via Skype of Facetime.

Efficiënt en voordelig

Maar ook slim en hoogwaardig; dat is ons online kwalitatief onderzoek. Bovendien biedt het bijkomende voordelen:

• Geschikt voor moeilijk bereikbare doelgroepen
• Landelijke spreiding gemakkelijk realiseerbaar
• Waardevolle output door gevoel van anonimiteit bij de respondenten
• Opdrachtgever heeft mogelijkheid tot meekijken van vanuit eigen locatie

De kracht van (online) kwantitatief onderzoek

Op zoek naar cijfermatig inzicht rondom jouw merk, product of service? Dan zit je goed met (online) kwantitatief onderzoek. Met een gestructureerde vragenlijst en een representatieve steekproef als basis, drukt MediaTest jouw onderzoeksvraagstukken uit in termen van hoeveelheid.

Zoals het percentage van je doelgroep dat tevreden is over je product en het ook zou aanschaffen. Of de naamsbekendheid van jouw merk, uitgedrukt in percentages.

Efficiënt en representatief vakmanschap

Een slimme vragenlijst met veel differentiatie in de beschikbare methoden; dat is vakmanschap! Een representatieve steekproef met landelijke spreiding doet de rest en zorgt voor een statistisch betrouwbaar resultaat. Kwantitatief onderzoek leent zich bij uitstek voor een online aanpak, eventueel aangevuld met telefonisch, schriftelijk of één-op-één onderzoek.

De kracht van research communities

Is je product of dienst nog in ontwikkeling en wil je tussentijds feedback van potentiële gebruikers? Of wil je ervaringen ophalen uit het dagelijkse leven van je klant? Dan is onderzoek binnen een research community de perfecte methode. Want de vaste groep deelnemers voorziet je –zo lang je wilt- van een keur aan verdiepende informatie.

MediaTest maakt gebruik van een geavanceerd, interactief online tool, dat we op maat maken naar jouw doelstellingen en vullen met een representatieve steekproef uit je doelgroep. Via forum discussies, foto-opdrachten, polls, meerkeuzevragen en allerlei andere opdrachten verzamelen wij zowel diepgaande kwalitatieve data, als waardevolle cijfermatige inzichten.

Krachtige voordelen

• Een iteratief proces, waarbij de input van de doelgroep continu de kracht van nieuwe concepten of vragen versterkt.
• De opdrachtgever kan live de resultaten inzien, de discussies volgen en daarop direct inspelen.
• Een zeer flexibel en gebruiksvriendelijk onderzoekstool, waarin bijsturen en toevoegen van extra’s gemakkelijk is.
• Landelijke spreiding van respondenten eenvoudig te bereiken.
• Flexibele doorlooptijd van enkele dagen tot meerdere weken. Of zelfs de keuze voor een permanent actieve online community.

De kracht van eye tracking

Innovatief bij het ontwikkelen en optimaliseren van je website of app: usabilityonderzoek (UX) via eye tracking. Of bijvoorbeeld bij onderzoek naar de opvalwaarde van banners of het optimale ontwerp voor een cover. Eye tracking toont haarfijn het gebruiksgedrag van je doelgroep aan en geeft daarmee snel en goed inzicht in de verbeterkansen.

Eye tracking volgt de oogbewegingen van de gebruiker op een computer, mobiele telefoon of tablet. Zo is eenvoudig te observeren welke elementen de aandacht trekken of juist over het hoofd worden gezien in het design van websites, apps, advertenties, banners en covers van magazines.

Innovatief en multi-inzetbaar

Omdat eye tracking inzicht geeft in hoe er gekeken wordt naar een uiting, maar niet of deze daadwerkelijk begrepen wordt, combineren wij eye tracking bij voorkeur met diepte-interviews. Dit maakt de resultaten nog waardevoller en onze verbetertips voor het design van jouw uitingen nog concreter.

De kracht van facial coding

Commercials of online video’s die sterke emoties oproepen, zijn over het algemeen succesvoller. Met name de emotie ‘blijdschap’ leidt tot grotere effectiviteit. Maar hoe breng je onbewuste emoties met onderzoek in kaart? Met web based facial coding heeft MediaTest hierop het antwoord.

Deze innovatieve online techniek, bestaande uit speciale software en een webcam, registreert de gezichtsexpressie van de kijker, terwijl hij of zij op de eigen computer naar een commercial of online video kijkt. Dit levert het volgende op:

• Continue real-time monitoring van de gezichtsexpressies en directe vertaling naar zes basisemoties (blijdschap, angst, woede, afschuw, verdriet en verbazing).
• Meting van emoties tot op de seconde nauwkeurig, zodat je precies weet welke scène deze emoties prikkelt.
• Splitsing van emoties naar geslacht, leeftijd, etc.
• Toetsing van resultaten aan relevante benchmarks geeft nog meer duiding.

Emotie versus ratio

De unieke combinatie van web based facial coding en onze Captivation commercialtest verbindt emotionele reacties aan rationele feedback van de kijker. Zodat jij, als adverteerder, met onze aanbevelingen nog beter in staat bent om tot op scèneniveau de commercial te evalueren en te optimaliseren.

De kracht van co-creatie

Doelgroepen als consumenten, medewerkers en belanghebbenden voelen zich graag betrokken bij ontwikkeling of vormgeving van jouw producten, diensten of communicatiemiddelen. En hebben hierover vaak een sterke mening, die voor jou waardevol kan zijn. Co-creatie helpt je de verbinding te maken: win-win dus!

Het klinkt heel logisch en dat is het ook: doelgroep en opdrachtgever aan één tafel voor een groepsdiscussie om gezamenlijk producten, diensten of communicatie-uitingen (verder) te ontwikkelen. De deelnemers gaan met elkaar in discussie, verbeteren elkaars ideeën en werken deze vervolgens samen uit.

Écht in contact met je doelgroep

Bij co-creatiesessies zorgt de aanwezigheid van de opdrachtgever meestal voor een energieke discussie tussen de deelnemers. In specifieke gevallen kan de opdrachtgever ook achter onze spiegelwand meekijken. Resultaat: een groot gevoel van betrokkenheid bij de deelnemers en voor jou frisse inzichten en écht contact met je doelgroep.

Cases