Usability onderzoek / UX

Ontdek de kracht van een usability onderzoek

Onmisbaar bij het ontwikkelen, optimaliseren en onderhouden van je website: usability onderzoek. Een duidelijk en gedegen inzicht in hoe de gebruikers jouw website (of app) ervaren, maar ook in de vraag of de site doet wat hij moet doen.

Expertise - usability / UX

Hoe wordt jouw platform gebruikt?

Voldoet de site aan de wensen en verwachtingen van jouw doelgroep? Kunnen bezoekers vinden wat ze willen vinden? Leidt de website tot de gewenste actie en conversie? En vooral: waarom wel of waarom niet en hoe kan dit beter? UX-onderzoek geeft je snel en goed inzicht in de verbeterkansen.

Usability onderzoek brengt helder in kaart of de website of app doet wat hij moet doen. En zet je bovendien op het spoor van knelpunten op het gebied van onder andere gebruiksvriendelijkheid, navigatie en conversie-optimalisatie. Zodat jij die –met onze concrete aanbevelingen- doelgericht kunt oplossen.

MediaTest Usability Model

Centraal in ons UX-onderzoek staat het MediaTest Usability-Model. Een model dat garandeert dat we aandacht besteden aan alle relevante aspecten van de site of app.

MediaTest Usability model

Toelichting op het MediaTest Usability Model

Indeling, navigatie en functionaliteit

  • Is de gewenste informatie makkelijk te vinden?
  • Is het duidelijk welke functionaliteiten de site biedt?
  • Hoe navigeert men? Is dit logisch en intuïtief?
  • Hoe beoordeelt men de structuur? Wat zijn wensen ter verbetering?
  • Keert men na doorklikken eenvoudig terug naar de homepage?

Content en informatie

  • Geeft de homepage een goed overzicht van de beschikbare (en gewenste) content?
  • Zijn de aangeboden koppen en sub-koppen helder en eenduidig?
  • Is de informatie begrijpelijk, relevant en actueel? En is de informatie volledig?
  • Is het taalgebruik (en –niveau) helder en begrijpelijk voor iedereen?
  • Dient er in het taalgebruik rekening gehouden te worden specifieke doelgroepen?

Interactie

  • Nodigt de site uit tot interactie (contact, bestellen, etc.)?
  • Behaalt de website de gewenste conversie?
  • Hoe makkelijk of moeilijk is dit?
  • Hoe verloopt de route van homepage tot winkelwagen?

Vormgeving

  • Hoe beoordeelt men de vormgeving?
  • Wat draagt de vormgeving bij aan het gewenste imago?
  • Past het bij de organisatie?
  • Is deze modern en eigentijds?
  • Staat de vormgeving in dienst van de navigatie?
  • Welke onderdelen van de vormgeving zijn sterk? Welke leiden af? Welke leiden tot verwarring?

Techniek

  • Werkt de site naar behoren?
  • Laden de pagina’s /afbeeldingen/ video’s snel genoeg?

Overkoepelend

  • Wat is de algehele beoordeling?
  • Houden de bezoekers een goede ervaring over en willen zij terugkomen?
  • Wat zijn sterke en zwakke punten?
  • Wat ziet men als voornaamste verbeterpunten?
  • Zijn er verschillen in gebruik tussen diverse gebruikersgroepen?
  • Zijn er verschillen in gebruik op diverse devices?

“Het usability onderzoek naar onze nieuwe website gaf ons een verrassend inzicht in de denkwereld van onze klanten. Je ziet letterlijk hoe ze met de site omgaan: waar klikken ze wel, en waar klikken ze niet. Tussen de regels door hoor je meteen hoe ze over je organisatie denken. Zeer leerzaam!’”

Kees Diamant – Hoofdredacteur Concernmedia – UWV

Agile onderzoek

UX-onderzoek hoort bij het reguliere onderhoud van een bestaande website. Maar ook als het gaat om een website of app die nog in ontwikkeling is, kan UX / usability onderzoek een belangrijke rol spelen. Wij sluiten altijd naadloos aan bij het ontwikkelingsproces. Van de eerste ruwe designs, tot aan de volledige website vlak voordat hij live gaat. UX-onderzoek is mogelijk bij elke stap.

Met agile onderzoek voeren we op meerdere momenten kleinschalige tests uit. Zo krijg je snel inzicht in de verbeterpunten en kan tegelijkertijd het effect van eerdere aanpassingen worden gemeten. We sluiten aan bij het bestaande scrumteam of bewaken de doorontwikkeling via een backlog om het onderzoek toegankelijk en transparant te houden.

MediaTest geeft jouw website of app KRACHT

Dat doen we met snel en doordacht onderzoek, met nadruk op de praktische verbeterkansen van je website en/of app:

  • Analyse en advies op strategisch én operationeel niveau
  • Overzicht van de sterke en zwakke punten van de website of app
  • Overzicht van de mogelijkheden om de usability te verbeteren
  • Concreet actieplan en agile ondersteuning tijdens de doorontwikkeling

Methode en technieken

In een uitgebreid briefingsgesprek bepalen we samen met jou welke onderzoeksmethoden en technieken we inzetten. Bijvoorbeeld:

Usability onderzoek uitvoeren?

Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder! Of vul onderstaand contactformulier in.

Michiel Rotteveel

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek

020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.