Afgelopen week klikte ik op een internetbanner. En op het moment dat ik erop klikte dacht ik: ‘Ik ben erin getrapt!’ Ik werd blijkbaar op de juiste manier getriggerd. Als onderzoeker bij MediaTest onderzoek ik regelmatig internetbanners voor verschillende klanten. Hierdoor weet ik wat do’s en dont’s zijn voor een effectieve banner. Het onderzoek doen we in de vorm van individuele diepte-interviews met de doelgroep. En soms zetten we eye-tracking in. Uit deze onderzoeken komt een aantal gemeenschappelijke inzichten naar voren dat ik graag met jullie deel.

1. Maak een geanimeerde banner

Zowel de eye-tracking tests als de kwalitatieve onderzoeken, maken duidelijk dat geanimeerde banners opvallen, ten opzichte van statische banners. Bewegende beelden trekken de aandacht. Daarnaast doen afbeeldingen en opvallende kleuren het ook goed in een banner. Een blik op de banner is de eerste noodzakelijke stap die leidt tot conversie.

2. Zorg voor een goede call-to-action en een relevante boodschap

Een goede actie of een aantrekkelijk aanbod brengt mensen in beweging. De call-to-action button moet ervoor zorgen dat je doorklikt. Bij mij was dat snel gebeurd, mede doordat de banner waar ik op klikte erg relevant was. De button ‘Ontdek’ prikkelde mij om meer te weten te komen over een aantal goede hotelaanbiedingen, met een reis opkomst een zeer relevante boodschap.

3. Adverteer in het juiste Umfeld

Het lijkt een open deur, maar de kans dat de website-bezoekers doorklikken op je banner is groter als zij binnen je doelgroep vallen. Adverteer dus liever niet op generieke websites als je een specifiek product of dienst aanbiedt, maar kies voor een website met een gemeenschappelijke doelgroep.

4. Vermijd irritatie

Pop-up banners die men weg moet klikken trekken de aandacht, maar zeker niet altijd in positieve zin. Afhankelijk van je doelstellingen is het belangrijk om hierin een bewuste keuze te maken. Irritatie kan afstralen op je merk. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om je banner maximaal drie keer te tonen aan dezelfde bezoeker. Zo voorkom je irritatie.

5. Zorg voor een goede landingspagina

Als het je gelukt is de doelgroep op je banner te laten klikken, dan is de landingspagina natuurlijk van groot belang. De boodschap op deze pagina moet een vervolg zijn op de banner. Verwijs dus niet door naar een algemene pagina van je merk of dienst, dan ben je ze weer kwijt.

Jody Bauer | Senior Consultant

Deel dit bericht: