Onze nieuwsberichten en cases

BLOG-update van het jongerenonderzoek
Een update van het jongerenonderzoek
Ik hoor je denken: “Die is normaal toch in het voorjaar?”. Dat klopt! Maar door de tijd waarin we nu leven, hebben we besloten een tussentijdse update te doen. Veel resultaten staan dan ook in relatie tot de huidige coronacrisis. Resultaten De resultaten van dit onderzoek leveren weer veel inzichten...
Lees verder
Case: PR-onderzoek voor YoungOnes
PR-onderzoek is erop gericht om nieuwswaardige kennis te vergaren. Dat is zeer goed gelukt in het onderzoek dat wij deden voor YoungOnes onder jongeren die als freelancer via een platform werken en onder jongeren die dat niet doen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat 83 procent van de jonge freelancers aangeeft niet...
Lees verder
BLOG-Online kwantitatief usability onderzoek
Online kwantitatief usability onderzoek
Bij usability onderzoek denk je misschien al snel aan kwalitatief onderzoek. Maar wist je dat wij vaak ook kwantitatief UX onderzoek doen? Een grote groep respondenten neemt jouw website of app onder de loep en dat levert zowel kwantitatieve gegevens als diepgaande kwalitatieve inzichten op. Als er naast diepgaande inzichten...
Lees verder
Case: de kansen voor Breens – een online platform van Kofschip Groep
Kofschip Groep wil aan het begin van het nieuwe schooljaar een nieuw informatieplatform lanceren gericht op professionals in het onderwijs. En dus had men behoefte aan inzicht in de mate waarin het concept aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep. Wij legden het platform voor aan de potentiële...
Lees verder
BLOG-Vooraf inzicht in de kracht van jouw online video
Vooraf inzicht in de kracht van jouw (online) video
Of het nu gaat om content marketing, een online commercial of een instructiefilmpje: video is niet meer weg te denken uit elke communicatiemix. Maar raakt de videocontent de juiste snaar? Houdt de video de aandacht vast van jouw doelgroep? Natuurlijk wil je dat graag van tevoren weten. En dat kan!...
Lees verder
BLOG-Online kwalitatief onderzoek v2
Online kwalitatief onderzoek. Wat vinden onze klanten er van? En wat vinden de respondenten?
MediaTest doet al jaren online kwalitatief onderzoek op afstand. In de coronatijd is onze ervaring met dit type onderzoek relevanter dan ooit, zowel voor onze opdrachtgevers als voor de respondenten. Hoe ervaren zij deze vorm van onderzoek? Wat zijn de voor- en nadelen in vergelijking met face-to-face onderzoek? Wij interviewden...
Lees verder
BLOG-De dos en donts bij logo-onderzoek
De do’s en don’ts bij logo-onderzoek
Een logo is het visitekaartje van een organisatie. Regelmatig worden wij gevraagd om te onderzoeken of een logo nog past bij de organisatie, welke merkwaarden het communiceert en of het tijd is voor verandering. Maar ja, hoe dan? En in welke richting? We schetsen een aantal aandachtspunten voor goed logo-onderzoek....
Lees verder
CASE-Campagne effectmeting anti-discriminatie
Case: Campagne effectmeting anti-discriminatie
De gemeente Amsterdam wil dat iedere Amsterdammer zich in Amsterdam thuis voelt. Een brede, normstellende campagne tegen discriminatie moet daaraan bijdragen. Maar welk effect heeft de campagne op omstanders en slachtoffers van discriminatie? Wij onderzochten het. De campagne bestaat uit posters op straat en social posts op Facebook en Instagram...
Lees verder
BLOG-Bewegen we meer door social media
Bewegen we meer door social media?
Op de meeste mobiele telefoons kan tegenwoordig de “schermtijd” per dag worden getoond: Hoeveel uur heb jij vandaag aan je telefoon besteed? Grote kans dat dit aantal vooral onder de jongere generaties behoorlijk hoog ligt. Social media als Instagram en TikTok vragen continu om de aandacht. Bij MediaTest vroegen we...
Lees verder
CASE-TRANSPORT EN LOGISTIEK NEDERLAND OPTIMALISATIE COMMUNICATIEMIX
Case: Transport en Logistiek Nederland: Optimalisatie communicatiemix
Transport en Logistiek Nederland (TLN) communiceert via diverse kanalen met hun leden en stakeholders. Onderzoek moet concrete actiepunten opleveren om deze mix te optimaliseren of opnieuw in te richten. Door middel van een online enquête, focusgroepen en online diepte-interviews hebben we diepgaand achterhaald hoe het informatiegedrag van de doelgroep is...
Lees verder