De MediaTest Brievencheck is een snel en gedegen onderzoeksinstrument

Onlangs werd bekend dat zo’n 2,5 miljoen Nederlanders overheidsbrieven niet altijd begrijpen. De overheid heeft daarom een ‘Direct Duidelijk Brigade’ ingeschakeld, die ambtenaren gaat leren om begrijpelijk te schrijven (bron: NRC, Volkskrant).

De ultieme test van de begrijpelijkheid van jouw brief of mail is om het aan de doelgroep zelf te vragen. MediaTest kan de brief of mail voor je testen, met speciale aandacht voor de mensen die wat lager zijn opgeleid. Wij hebben veel ervaring met het testen van brieven van overheidsorganisaties, verzekeraars en banken. De MediaTest Brievencheck is een snel en gedegen onderzoeksinstrument.

Hoe gaat het in zijn werk?

MediaTest test de brief of mail door een standaard online vragenlijst uit te zetten onder een representatieve steekproef, met nadruk op lager opgeleiden. Zij geven aan in welke mate de brief begrijpelijk is en zo niet, welke onderdelen hier oorzaak van zijn. De respondenten maken hierbij gebruik van een online highlighter, waarmee zij in de brief aangeven welke aspecten onduidelijk zijn (met de reden waarom).

Welke resultaten ontvang je?

Aan de hand van de resultaten doen wij concrete aanbevelingen, zodat jouw brief of mail optimaal aansluit bij de kennis en het begrip van de lezers. Je ontvangt een beknopt rapport en het tabellenboek.

Investering

De investering voor een Brievencheck is vanaf €1.200,-. Het onderzoek kan naar wens worden ingericht (grootte steekproef, meerdere brieven tegelijk, etc.). Voor meer informatie of vragen, kan je contact opnemen met Michiel Rotteveel via mrotteveel@mediatest.nl of 020 – 410 00 00. Of klik hier om je gegevens achter te laten. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Deel dit bericht: