Congres Content Marketing & Webredactie; wees relevant en disruptief

Gisteren was ik op het Content Marketing & Webredactie congres, georganiseerd door Entopic. Alweer de 8e editie, waarmee het evenement zijn waarde wel heeft bewezen. En ook deze editie was de moeite waard!

De toppers van de dag waren de Keynotes. En dan met name de bijdrage van Amy Harrison en de knallende afsluitende presentatie door Peter Hinssen.

Effectieve content raakt klanten op het juiste moment in het koopproces

Amy Harrison maakt content; effectieve content. Ze benadrukt het belang van de ‘copywriter’ als een ’salesperson who writes’. Ze benadrukt het belang van ‘de redenen waarom een klant iets bij jou zou willen kopen’ bij het creëren van content. Ze onderscheidt hierin vier niveaus: See, Believe, Desire en Trust. Waarbij ze bij ieder niveau een haarfijne analyse van effectieve content geeft. Een mooie quote van haar in dit kader is: “You want to address the conversation that your clients are already having in their minds”. In de loop van haar betoog stipte ze ook nog de zeer beperkte waarde van persona’s aan als die geen relevante informatie bevatten. “Wat heb je eraan te weten dat jouw persona een hond heeft die Bob heet als je haar een telefoon wilt verkopen?”

Een ‘disruptive committee’ in elke organisatie

Peter Hinssen is een zeer bevlogen spreker. Hij neemt ons mee naar ‘The Day After Tomorrow’. In een duizelingwekkend tempo bespreekt hij ontwikkelingen en trends op het gebied van technologie en mentaliteit, de exponentiële veranderingen in onze maatschappij en de gevolgen die zij hebben voor organisaties. Na een dag vol content op de relatieve vierkante centimeter, een zeer welkome brede blik op wat ons staat te wachten. Hij stipt in korte tijd veel onderwerpen aan zoals de robotisering en het effect op de arbeidsmarkt en de kennis die partijen als Google van ons hebben en wat zij daarmee kunnen doen. Dit alles zonder de grote lijn te verliezen, goed onderbouwd en met prachtige, soms hilarische voorbeelden. Confronterend zijn de doemscenario’s die hij schetst wanneer je je niet bezighoudt met de dag na morgen. Zo pleit hij bijvoorbeeld voor een ‘disruptive committee’ in elke organisatie. Hij liet ons gefascineerd én in shock achter.

Een brede blijk op content

Door het brede aanbod tijdens de diverse breakouts is er voor ieder wat wils. Zo was het interessant om een kijkje te nemen in bijvoorbeeld de analyse van 10 miljoen social media posts door Coosto, de content-strategie van Artsen Zonder Grenzen en de trial-and-error ervaring van KRO-NCRV op het gebied van koken met een voice-assistant.

Goed gedaan, Entopic. Het was een lekkere dag met veel informatie en een goeie ‘buzz’. Op naar de volgende editie!

Bart Kleijn
Client Director
MediaTest

Deel dit bericht: