Het kan natuurlijk wél

Ik las een interessant (maar te kort) artikel op Emerce Contentmarketing.
Onder de kop ‘Effect contentmarketing wordt nauwelijks gemeten’ worden resultaten van onderzoek besproken. Onderzoek uitgevoerd door contentmarketingbureau &content. Met als een van de opvallende resultaten dat ruim 70 procent van de Nederlandse b2b-marketeers géén rendementsdoelstellingen voor de eigen contentmarketing hanteert. Ook zegt 41 procent niet over een contentstrategie te beschikken.

Wij komen dat, als onderzoeksbureau, ook vaak tegen: een gemis aan strategie, harde doelstellingen en meetbare KPI’s. Voor ons is dat uiteraard lastig bij het inrichten van onderzoek. Droeviger is echter dat men vaak denkt dat het effect van contentmarketing helemaal niet te meten is.

Maar dat kan natuurlijk wel.

Onlangs mocht ik samen met @TacoRijssemus van IDTV een case presenteren op het Branded Content Event als voorbeeld van hoe het wel kan. We hadden het over een campagne van de RET met heldere uitgangspunten en concrete KPI’s. Als gevolg daarvan konden we het effect van de content klip en klaar vaststellen!

Maar zelfs als marketeers ervan overtuigd zijn dat het effect van contentmarketing wél te meten is, zien zij vaak grote beren op de weg. Hoge kosten, ingewikkelde trajecten en lange doorlooptijden. Toch is ook dat is een misverstand. Zelfs met een beperkte onderzoeksopzet is het effect van contentmarketing vast te stellen. En we sluiten juist graag aan bij de ‘agile’ productie-deadlines. Bovendien hoeft onderzoek niet de wereld te kosten; het vraagt vaak slechts een fractie van het totale budget.

Ik draag contentmarketing een zeer warm hart toe en ik ben heel erg overtuigd van de kracht van goede content. Dus vind ik het jammer als contentmarketeers kansen laten liggen om die kracht ook daadwerkelijk aan te tonen. Vooral als ze dat om de verkeerde redenen doen!

Wil je meer weten over hoe het wel kan? Ik kom graag bij je langs met meer voorbeelden.

Bart Kleijn
bkleijn@mediatest.nl

Deel dit bericht: