In opdracht van Bindinc. Custom Media & Services onderzocht MediaTest of communicatie de loyaliteit van donateurs van goede doelen kan beïnvloeden.

Dinsdag 24 juni, tijdens een druk bezochte bijeenkomst bij het Instituut Fondsenwerving, presenteerde Bart Kleijn de resultaten.

In het zeer uitgebreide onderzoek (onder meer dan 1200 Nederlandse donateurs van goede doelen), richtten we de aandacht op de verschillende communicatie middelen én op de content.

Wat kan je het beste vertellen om de loyaliteit aan het goede doel te vergroten? Moet je vooral een kritische noot over de eigen organisatie opnemen? Of werkt het het beste als je de directeur van het goede doel zelf aan het woord laat. En wat werkt beter, een persoonlijk verhaal of een meer overkoepelend verhaal? En welk middel werkt beter, een magazine, een email nieuwsbrief of bijvoorbeeld een TV-spot?

Het leverde opvallende resultaten op die niet altijd voor de hand liggen. Zo blijkt het opvoeren van de directeur niet loyaliteit verhogend. En ook het beschrijven van een concreet project geniet niet altijd de voorkeur boven een algemeen verhaal.

Meer weten? Neem contact op met Bart Kleijn.

Deel dit bericht: