De kracht van kerstcommercials

Commercials van 2016 onder de loep

Met de mooiste tijd van het jaar voor de deur, worden de reclameblokken bijna weer gevuld door kerstcommercials. We bekijken en vergelijken enkele internationale kerstcommmercials van 2016 en leggen dit naast onze meetlat van acht tips en richtlijnen voor een effectievere tv-commercial. De beoordeelde commercials zijn:

H&M – Come together

Allegro – Engels voor beginners

John Lewis – Buster the boxer

Marks & Spencer – Christmas with love fr0m mrs. Claus

Heathrow airport – Coming home for Christmas

Waitrose – Home for Christmas

Op basis van onze richtlijnen scoren de commercials als volgt:

De commercial van John Lewis komt als beste uit de test. Deze voldoet aan zeven van de acht richtlijnen voor een effectieve tv-commercial. Opvallend is dat in geen van de commercials een vrouwelijke voice-over wordt gebruikt (richtlijn 7). In de meeste kerstcommercials wordt sowieso geen gebruik gemaakt van een voice-over, omdat het verhaal op een andere manier wordt verteld, voornamelijk door beeld.

Bij alle kerstcommercials speelt muziek een belangrijke rol. De muziek is een belangrijk element van de commercial om het warme, sympathieke gevoel over te brengen naar de kijker. Over het algemeen wordt er voornamelijk klassieke muziek gebruikt in de commercials, al zien we bij de commercial van Sainsbury’s dat opgewekte muziek ook het beoogde effect kan behalen.

Verder valt op dat de kerstcommercials langer duren dan reguliere commercials. De kerstcommercials voldoen daarmee aan richtlijn nummer 8. Die stelt dat een langere tv-commercial toegevoegde waarde kan hebben op de merkterugkoppeling, de waardering en mate waarin de commercial boeit.

Ben je benieuwd hoe sterk jouw commercial is? De Captivation Test van MediaTest heeft een benchmark van meer dan 1.200 tv-commercials en meer dan 250 radiocommercials waar we jouw commercial graag mee vergelijken. In 2017 krijg je zelfs nog 10% korting op een Captivation Test. Wil je meer weten? Neem dan contact op met Stephan van Furth: svanfurth@mediatest.nl of bel 020 410 00 00.

Deel dit bericht: