MediaTest helpt Fonds Gehandicaptensport bij de zoektocht naar nieuwe positievere term voor ‘handicap’ of ‘beperking’

MediaTest vierde gister haar 22ste verjaardag met de MediaTestDag. Met het hele bedrijf voerde MediaTest binnen 24-uur belangeloos een volledig onderzoek uit. Gister was MediaTest aan de slag voor Fonds Gehandicaptensport. Zij waren benieuwd wat een positievere term zou kunnen zijn als alternatief voor het woord ‘handicap’ of ‘beperking’.

De onderzoeksvraag die Fonds Gehandicaptensport ingediend had was ‘Wat is een positiever Nederlands woord voor ‘handicap’ of ‘beperking’, dat uitgaat van de kracht van het aanpassingsvermogen van mensen met een extra uitdaging?’. Die vraag bleek terecht: de huidige associaties die men heeft bij de termen handicap en beperking zijn overwegend negatief. Termen als ‘rolstoel’, ‘hulp’ en ‘zielig’ kwamen veel voor. De termen beperking of handicap hebben voor slechts een vijfde een positieve lading. Hierbij is opvallend dat ouderen (50+) vaker vinden dat de woorden een positieve lading hebben. Wanneer werd ingezoomd op de positieve associaties, kwamen woorden als ‘doorzetters’, ‘sterk’ en ‘gewoon’ vaak terug.

Als we kijken naar goede vervangende woorden voor handicap of beperking, komen ‘grensverleggend’, ‘uniek’ en ‘challengers’ als winnaars uit de bus. Deze woorden krijgen over het algemeen de meeste voorkeur en hebben daarnaast de meest positieve bijklank.

Gwen Verhaegh, Manager Communicatie en Voorlichting bij Fonds Gehandicaptensport: ‘Wij zijn vereerd en blij dat MediaTest zich belangeloos heeft ingezet om dit onderzoek voor ons uit te voeren, en dat er met al hun inspanningen binnen één dag zo’n volledig rapport ligt. Aan ons nu de mooie taak om met deze uitkomsten aan de slag te gaan”.

Ook dit jaar sloeg MediaTest de handen ineen met Panel Inzicht voor het online onderzoek. Aan het online onderzoek deden bijna 350 mensen (representatief Nederland) mee.

 

Over MediaTest

MediaTest is een marktonderzoeksbureau dat communicatie en media onderzoekt, meet en test. MediaTest voert zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek uit en helpt opdrachtgevers om hun communicatie effectiever te maken. Bij MediaTest zit je direct aan tafel met inhoudelijke specialisten, die eerst veel vragen en goed luisteren. Onderscheidend en met een warm hart voor jouw merk. En al 20 jaar altijd doeltreffend. Door onderzoek net even anders aan te pakken. Krachtiger. Voor het beste effect. MediaTest geeft communicatie kracht.

Voor vragen:
Bart Kleijn, Client Director
bkleijn@mediatest.nl / 020 – 410 00 00 / 06 – 513 810 32

Deel dit bericht: