Vanochtend kreeg ik de melding op Facebook of ik wilde doneren voor Nepal. Natuurlijk wil ik dat, maar via Facebook? Ik vroeg me af of dat wel goed gaat. En bij wie komt het geld dan terecht?

Ik ben niet de enige, die enigszins wantrouwen heeft tegenover het doen van donaties via social media of het doen van een online aankoop door een bericht op social media. Dit blijkt uit een onderzoek dat MediaTest deze week uitvoerde. Driekwart van de Nederlanders heeft nog nooit een online aankoop gedaan naar aanleiding van een bericht op social media. Hoe ouder men is, hoe groter deze groep wordt. Toch kopen we met z’n allen massaal online, 88% deed dat de afgelopen 12 maanden.

Ook zien we dat online aankopen steeds vaker via de smartphone of tablet gedaan worden. Bijna één op de twee geeft aan wel eens iets online aangeschaft te hebben via deze devices. Opvallend is dat jongeren tot 24 jaar geen voorkeur hebben voor de tablet of smartphone. Online aankopen onder deze doelgroep worden steeds vaker alleen via de smartphone gedaan. Vanaf 35 jaar en ouder is de tablet juist favoriet.

Blijkbaar reageer ik als velen. Online aankopen of doneren via de smartphone is prima, maar nog niet via social media. Social media zorgde voor de trigger en uiteindelijk heb ik via een traditionele manier gestort op Giro555 (dan wel weer via mijn iPhone). Na wat speurwerk blijkt dat je via Facebook met PayPal kan doneren en het geld komt terecht bij International Medical Corps. Welke weg je ook kiest, in dit geval maakt het niet uit. Geef op #giro555. Alle steun is welkom.

Jody Bauer | Senior Consultant

Deel dit bericht: