Onlangs was ik aanwezig op het tweejaarlijkse SPOT congres waar televisie centraal stond. Een uitermate interessant congres waar aandacht was voor het televisielandschap anno 2014 en de (technologische) veranderingen die aanstaande zijn. Toch kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat het veranderende kijkgedrag bij consumenten onderschat wordt.

Natuurlijk, de televisie is en blijft voorlopig het meest belangrijke apparaat in onze huiskamer. Zo kijken we dagelijks gemiddeld 195 minuten televisie en dat is al jaren constant. Maar dit komt met name door de 50-plussers die meer televisie zijn gaan kijken (+10% vergeleken met zes jaar geleden). Tieners zijn bijvoorbeeld 10% minder televisie gaan kijken en ook de 20-49 jarigen kijken minder televisie. En juist deze laatste doelgroep hoor ik steeds vaker zeggen dat zij op een andere manier televisie kijken en dat zij hun reguliere TV abonnement net zo goed kunnen opzeggen. Online diensten zoals Netflix, Uitzending Gemist of RTL XL spelen daarbij een belangrijke rol en worden bekeken via de internetverbinding via bijvoorbeeld Connected TV of Smart-TV.

De behoefte aan gerichter televisie kijken op momenten die de consument zelf uitkomt, is groeiende. Ik verwacht dat deze trend zich doorzet onder 50-plussers. En sneller dan menigeen denkt. Wie had vijf jaar geleden bijvoorbeeld gedacht dat mijn moeder, een eersteklas digibeet, op de bank met haar iPad op schoot zit te facebooken en te skypen? Ik niet.

Is de rol van lineaire TV dan uitgespeeld? Absoluut niet. Zal het programma-aanbod aangepast moeten worden? Dat denk ik wel. Het is niet voor niets dat de overheid zoekende is om het omroepbestel om te vormen. Of de voorgenomen wijzigingen in de mediawet van staatssecretaris Sander Dekker goed uitpakken, zullen we moeten zien. Maar dat de overheid een toekomstvisie ontwikkelt waarbij de programmering onderscheidender en onafhankelijker moet worden en een breed publiek, maar zeker ook jongeren centraal stelt, lijkt onontkoombaar.

De huidige veranderingen in het televisielandschap zullen elke speler in de waardeketen raken. Is er de laatste vijf jaar al veel veranderd. Volgens mij staan we nog maar aan het begin.

Stephan van Furth | Managing Partner

Deel dit bericht: