Case: De Facebook-pagina voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Doel

Hoe kan een Facebook-pagina de dialoog tussen werknemers en werkgevers op gang brengen?

De Facebook-pagina Hoe Werkt Nederland van het Ministerie van SZW is onderdeel van een grotere campagne. De campagne heeft als doel om de dialoog tussen werknemers en werkgevers op gang te brengen. Verder is het streven om een impuls te geven aan een verandering van cultuur bij werkgevers en werknemers.

Online usability onderzoek

Het social media onderzoek omvatte 16 online diepte-interviews onder mensen die de pagina van Hoe werkt Nederland? geliked hebben. Bij deze interviews kregen de deelnemers de Facebookpagina van Hoe werkt Nederland? te zien. Hierover zijn uiteenlopende vragen gesteld. De deelnemers werden in beeld gebracht, waardoor emoties en spontane reacties werden gezien.

facebook pagina hoe werkt nederland volgens jou mantelzorger

Effect

Het onderzoek biedt inzicht in de relevantie, de interactiemogelijkheden en de eenheid van de Facebook-pagina. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de Facebook-pagina positief wordt beoordeeld en ruimte biedt voor verhoogde relevantie. De relevantie van de Facebook pagina bleef bij veel respondenten onduidelijk. Om interactie te verhogen, adviseerde MediaTest dit laagdrempeliger te maken door bijvoorbeeld te vragen naar een reactie in één emoji.

Benieuwd hoe we jouw facebook campagne kunnen optimaliseren door middel van onze social media tool en diepte interviews? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar mrotteveel@mediatest.nl

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek