interne communicatieonderzoek Ahold

Interne digitale communicatie Ahold

Hoe richt je het interne digitale platform zo in dat alle 110.000 medewerkers het gebruiken en waarderen?

Doel

SAM is het nieuwe intern digitale platform voor alle medewerkers van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall, zowel in de winkels, de distributiecentra als op het hoofdkantoor. Het is de opvolger van Plaza, dat te leiden had onder een slechte performance en een lage gebruikers-tevredenheid.

Ahold koos ervoor om het nieuwe platform van de grond af aan op te bouwen en had daarvoor in verschillende fases de input van de medewerkers nodig.

Een krachtige aanpak

MediaTest verzorgde een uitgebreid onderzoekstraject, beginnend met kwalitatieve brainstormsessies met medewerkers uit de verschillende lagen van de organisatie. Zij mochten hun ideale indeling en inhoud samenstellen.
In een tweede fase werden de eerste ontwerpen van SAM aan de medewerkers voorgelegd. In usability-sessies, die de vorm hadden van minigroepen, werd waardevolle feedback verkregen op het functional design en de eerste stappen in het interaction design. In de derde fase werd het uitgewerkte ontwerp voorgelegd waarbij wij het platform tot in de kleinste details bespraken, zodat waardevolle input werd verkregen voor de ‘punten op de i’.

Na de lancering volgden verschillende kwantitatieve telefonische en online onderzoeken waarmee we de stijgende tevredenheid van de medewerkers monitorden.

Interne communicatieonderzoek Ahold

Effect

Door de gestructureerde en gedegen aanpak kon Ahold het optimale interne platform bouwen. De input van de medewerkers op cruciale momenten tijdens de ontwikkeling bleek van grote waarde. Doordat MediaTest het onderzoeksproces direct liet aansluiten op de fases en sprints in de ontwikkeling van het platform, kon Ahold direct aan de slag met de uitkomsten. Het resultaat is SAM, een meer dan waardige opvolger van Plaza.

Deel dit bericht: