Op dinsdag 4 februari 2014 vond het eerste rondetafelgesprek van 2014 plaats. Dit keer gericht op de goededoelen- en verenigingenbranche. Tijdens deze sessie, onder begeleiding van gespreksleider Bart Kleijn van MediaTest, werd er gediscussieerd over ‘De rol van communicatie bij het vergroten van loyaliteit’. Met elf organisaties uit de goededoelen- en verenigingenbranche was het een volle tafelbezetting. De partijen die aanwezig waren, hadden diverse achtergronden waaronder organisaties met als speerpunt gezondheid, ontwikkelingshulp, verenigingen van leden voor mensen met een fysieke beperking door ziekte of handicap of voor leden met een gemeenschappelijke interesse. Hieronder, in steekwoorden, de hoogtepunten van de discussie.

Zorgenkindjes

Waar maak je je als vereniging of goed doel de meeste zorgen om?

  • Het meetbaar maken van loyaliteitsinspanning
  • Structurele steun: de oudere generatie steunt langer, jongeren doen dit niet
  • Werving en behoud
  • Oudere donateurs upgraden naar nalatenschappen

 

Marketing en Communicatie

Free publicity zoals een artikel in het Algemeen Dagblad kan een zeer positief (of negatief) effect hebben op het aantal aanmelding voor een vereniging of stichting. Landelijke acties hoeven niet per se: lokaal te werk gaan kan ook positief uitpakken. Denk aan bijvoorbeeld presentaties geven in kerken, scholen of ouderentehuizen. Straatwerving kan heel interessant zijn om grote volumes binnen te krijgen. Wat zeer belangrijk is om te bedenken is wat je doet nadat je de donateur of het lid hebt binnengehaald. Vervolgacties dus. Er wordt vaak zo veel moeite gedaan om mensen binnen te halen, maar ze gaan er zonder behoud gewoon weer via de achterdeur uit. Dit zou nooit bij een commercieel bedrijf zoals bijvoorbeeld KPN gebeuren.

Bedreigingen: De invloed van SEPA/IBAN-nummers

Moet je de communicatie niet beperken om donateurs niet af te schrikken? Neem je actie op storneerders met de kans dat ze hun lidmaatschap/donatie stopzetten? SEPA geeft hierin wel een extra uitdaging.

Frequentie communicatie

Als je nu iets wel of niet stuurt zoals een ledenmagazine, wat gebeurt er dan op lange termijn met de loyaliteit? Hoe vaak moet je communiceren met je doelgroep? Kun je te veel communiceren? Jazeker. Maar je moet eerder te veel dan te weinig communiceren! Als je het niet doet dan missen ze het. Of je klachten binnenkrijgt is anders dan dat je effect ziet op loyaliteit.

Je ziet dat een nieuwsbrief gewoon niet goed wordt gelezen. Over het algemeen stijgt het website-bezoek ook niet drastisch. Klick-open-rate is gewoon laag. De doelgroep bezoekt niet actief de website. Push- en pullmarketing.

Lees hier een uitgebreid verslag van het rondetafelgesprek

Deel dit bericht: