Jongeren hebben steeds minder vertrouwen in de overheid

Hoewel sommige maatregelen tegen het coronavirus inmiddels zijn versoepeld, zijn andere voorlopig nog niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Het vierde onderzoek van MediaTest naar de ervaringen van jongeren met het coronavirus laat onder meer zien dat zij liever een maand in lockdown gaan dan zich nog een jaar aan de maatregelen te moeten houden, en dat hun vertrouwen in de overheid sterk is gedaald. 

Weet wat er leeft: de highlights

  • 30% eet ongezonder sinds de coronacrisis
  • Jongeren beoordelen hun vertrouwen in de arbeidsmarkt met slechts een 5,1
  • Maar liefst 48% ervaart meer stress sinds de coronacrisis
  • Sterke daling vertrouwen in de overheid (65%) ten opzichte van twee weken geleden (78%)
  • 55% leeft liever een maand in lockdown, dan nog een jaar met deze maatregelen
  • Vertrouwen in Mark Rutte: jongeren denken niet dat andere politici het beter zouden doen
  • 78% hoopt op een Impact Management Team
  • Jongeren zijn tegen een 50 min-maatschappij

Minder vertrouwen in de overheid

Uit de afgelopen onderzoeken van MediaTest omtrent het coronavirus bleek dat het vertrouwen van de jongeren in de overheid steeds groter werd: bij de vorige meting geloofde maar liefst 78% in haar aanpak. Nu, twee weken later, is dit nog slechts 65%. Vooral Millennials hebben er minder vertrouwen in (62%).

Volgens velen lijdt de economie te erg onder de maatregelen (46%). 78% van de jongeren wil dan ook dat er een Impact Management Team wordt opgericht, dat meer kijkt naar de economische en sociale impact van het coronavirus. De langdurigheid van de maatregelen is ook een groot onderdeel van het probleem; 55% geeft aan dat ze liever een maand in lockdown willen leven, dan nog een jaar met deze maatregelen

Steun voor Mark Rutte

Ondanks de afname in vertrouwen, schaart men zich nog steeds achter Mark Rutte. De jongeren verwachten niet dat andere politici Nederland beter door de coronacrisis heen zouden kunnen leiden. Zo denkt maar liefst 74% dat Geert Wilders het minder goed zou doen dan Rutte. Waar mannen iets meer vertrouwen hebben in de capaciteiten van Wilders en Baudet, zijn de vrouwen optimistischer over Klaver en Jetten.

Aan de buis gekluisterd

Nederlandse jongeren zijn niet optimistisch over wat ons nog te wachten staat. Maar liefst 68% verwacht dat er binnen twee weken nog strengere maatregelen worden afgekondigd door de overheid. 47% verwacht zelfs een gehele lockdown in Nederland. Volgens 22% van de jongeren gaat het vijf maanden of langer duren voordat het leven door kan gaan zoals vóór Corona. 81% verwacht dan ook niet dat de Olympische Spelen dit jaar doorgaan.

Zorgen om economische crisis

Sinds de coronacrisis zijn jongeren steeds meer on demand televisie gaan kijken en social media gaan gebruiken, zo bleek uit de vorige meting. Nu geeft zeker de helft van de jongeren aan weer meer on demand te zijn gaan kijken in vergelijking met twee weken geleden. 37% gebruikt meer social media, 24% leest vaker de digitale krant en een vijfde kijkt vaker lineaire televisie.

De afgelopen weken is de behoefte aan corona-nieuws gedaald en ook bij deze meting is het verder afgenomen: nog maar 10% zoekt uit zichzelf drie keer per dag of vaker dit nieuws op. Tegelijkertijd geven minder jongeren aan tevreden te zijn met de hoeveelheid informatie over het coronavirus die vanuit de overheid komt.

Financiële zorgen licht gedaald

De jongeren lijken iets positiever over hun eigen financiële situatie. Twee weken geleden maakte 38% zich hier zorgen om, nu is dat 35%. Ook is men minder bang de baan kwijt te raken (20%) dan bij de vorige meting (26%), en worden er minder negatieve gevolgen van het coronavirus voor het werk verwacht. Wel is het vertrouwen in de arbeidsmarkt laag: jongeren geven hun vertrouwen een rapportcijfer van slechts 5,1. 12% geeft aan daadwerkelijk in financiële problemen te zijn geraakt door toedoen van het coronavirus.

Jongeren leven ongezonder; veel stress door corona

22% van de jongeren denkt het coronavirus al te hebben gehad, 1% meer dan twee weken geleden. Minder jongeren verwachten dat ze het virus nog zullen oplopen (50%) dan bij de vorige meting (56%). Nog maar 17% maakt zich zorgen om de eigen gezondheid en 56% om die van familie en vrienden. Hoewel de zorgen om de gezondheid teruglopen, nemen de gezonde gewoontes ook af: maar liefst 30% eet ongezonder sinds de coronacrisis, vooral vrouwen (34%).

Het coronavirus zorgt daarnaast voor meer stress onder jongeren (48%). Dit geldt ook meer voor vrouwen (55%) dan voor mannen (34%).

Minder steun voor corona-app

Twee weken geleden zou 40% van de jongeren de corona-app downloaden, nu is dat nog 35%. Dit komt vooral doordat men veel minder vertrouwen heeft in de werking van de app tegen de verspreiding van het coronavirus (42%) dan bij de vorige meting (26%).

Jongeren willen geen 50-min maatschappij

De 50-min maatschappij waar in de media wel over gesproken wordt, krijgt weinig aanhang onder jongeren: 16% vindt dat de maatregelen tegen het coronavirus alleen voor mensen ouder dan vijftig jaar zouden moeten gelden. Wel vindt 48% het steeds lastiger om zich aan de maatregelen te houden. Wederom is sinds de vorige meting het aantal jongeren dat bezoekjes brengt aan vrienden (37%) en familie (38%) toegenomen. Ook geeft maar liefst 30% aan dat het lastig is om 1,5 meter afstand van anderen te houden in supermarkten, omdat klanten er geen rekening mee houden. 23% zegt dat het er te druk voor is.

Weinig feestjes

Als alternatief voor festivals worden er nu online festivals georganiseerd. Jongeren zijn hier niet zo enthousiast over: slechts 2% van de jongeren bezoekt ze weleens omdat ze het een leuke vervanging vinden. Koningsdag is maar door 32% van de jongeren gevierd. 61% vierde Pasen. Beide feesten werden vooral met de partner, het gezin of maximaal twee vrienden gevierd. Jongeren werken in plaats van veel te feesten meer aan hun persoonlijke ontwikkeling (51%): men pakt hobby’s op, leest, sport, is creatief of klust in huis.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in week 18 van 2020 uitgevoerd onder het MediaTest Jongerenpanel. Het is de vierde meting van onderzoek waaraan in totaal 1878 jongeren in de leeftijd van 16 tot 40 jaar deelnamen. Aan deze vierde meting werkten 365 jongeren mee.

Download hier het gehele rapport

Over MediaTest

MediaTest is een marktonderzoeksbureau dat communicatie en media onderzoekt, meet en test. MediaTest voert zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek uit en helpt opdrachtgevers om hun communicatie effectiever te maken. Bij MediaTest heb je direct contact met inhoudelijke specialisten, die eerst veel vragen stellen en goed luisteren. Onderscheidend en met een warm hart voor jouw merk. En al 20 jaar altijd doeltreffend. Door onderzoek net even anders aan te pakken. Krachtiger. Voor het beste effect. MediaTest geeft communicatie kracht.

 

Voor vragen:

Eline Zwinkels, Senior Research Consultant – ezwinkels@mediatest.nl / 06 – 18 54 5782
Bart Kleijn, Client Director – bkleijn@mediatest.nl / 06 – 51 38 1032

Deel dit bericht: