Lezersonderzoek
Relatiemedia, publiekstijdschriften, digitale magazines, e-mailnieuwsbrieven of personeelsbladen. Intern of extern, online of offline. Welk middel dan ook: voor jouw uitgave kun je niet zonder een onderbouwd inzicht in bereik, informatiebehoefte, waardering, leesgedrag en effect. Ons lezersonderzoek is hierbij onmisbaar.
Want alleen met de resultaten van gedegen lezersonderzoek, afgezet tegen onze uitgebreide benchmark, kun jij je uitgave ook écht laten aansluiten bij de wensen van de bestaande én toekomstige lezers. Zet lezersonderzoek bij voorkeur regulier in, zodat je de lijn in waardering en lees- en gebruiksgedrag optimaal kunt monitoren. Of bij restyling en reformatting, een cruciaal moment, waarbij lezersonderzoek je haarfijn wijst op kansen en afbreukrisico’s. Zo kun jij je lezers steeds weer verrassen, zonder de kans te lopen hen van je te vervreemden.
Ontdek de kracht van lezersonderzoek
Bij MediaTest is elk lezersonderzoek maatwerk, nauw aansluitend bij de unieke eigenschappen, doelstellingen en doelgroepen van jouw uitgave. De opzet van het onderzoek is bovendien sterk afhankelijk van de life-cycle van de uitgave. Vaak adviseren wij kwantitatief lezersonderzoek, want dit brengt de prestaties van de uitgave betrouwbaar en onomstotelijk in kaart. Denk aan bereik en waardering van de content, maar ook aan de mate waarin de vormgeving aanspreekt en inzicht in het aantal meelezers en het aantal mensen dat de uitgave bewaart.
Kwalitatief lezersonderzoek geeft aanvullend antwoord op het achterliggende “waarom” en geeft onder meer inzicht in de primaire communicatiekracht van de cover of homepage en de artikelen en het effect van de uitgave op imago en loyaliteit.