MediaTest MediaTaart gaat naar Naturalis

MediaTest zet de communicatie-afdeling van Naturalis in het zonnetje

Elk kwartaal reikt MediaTest de MediaTaart uit aan een organisatie, persoon of afdeling die een opmerkelijke prestatie heeft geleverd in de Nederlandse media. De onafhankelijk jury bestaande uit vooraanstaande personen uit de mediawereld, nomineert elk kwartaal 5 gegadigden waaruit 1 winnaar gekozen wordt. In april wordt de volgende MediaTest MediaTaart uitgereikt.

Je kunt niet om de introductie van Trix heen. Trix is de allereerste Tyrannosaurus rex die in Europa tentoongesteld wordt. Onderzoekers van Naturalis groeven het skelet in 2013 op in Montana (Amerika). Het fossiel bleek één van de meest complete skeletten van een T. rex ooit gevonden. Bovendien is het skelet in zeldzaam goede staat bewaard gebleven. Nu staat ze te pronken in het Pesthuis in Leiden. Door de vele media-aandacht stromen de bezoekers binnen die Trix in ‘levende lijve’ willen zien. Dit is de verdienste van de communicatie afdeling van Naturalis, met Corine van Impelen aan het hoofd. Vorige week verrasten we ze met de MediaTest MediaTaart en vroegen we naar het succes van de introductie van Trix.

1. Wat hebben jullie gedaan? En wat was de doelstelling?

Het begon allemaal 3 jaar geleden met de opgravingen van de T.rex. Vervolgens heeft een goede strategie met gefaseerde acties en piekmomenten geleid tot enorme media-aandacht. Een aantal van die piekmomenten: de sponsoractie, Freek in DWDD, de Leopold boeken en de intocht. Het doel van alles is het behalen van 300.000 bezoekers voordat Trix in juni 2017 op tournee gaat.

2. Wat is het effect van de communicatie en marketing inspanningen geweest?

Tot nu toe in ieder geval veel publiciteit, een supergave intocht, een ware dino-rage en mooie bezoekersaantallen. Het NRC kopte onlangs: ‘Intocht Trix leverde 1,3 miljoen free publicity op’.

3. Wat was het geheim van het succes?

Allereerst hadden ze bij Naturalis het voordeel van een mooi ingrediënt: een sensationeel historisch object. Storytelling is vervolgens de sleutel geweest. ‘We zijn een verhaal gaan maken. De T.rex is tot ‘leven’ gebracht. Het is een vrouw, ze heet Trix en zo verder’. Met het gevolg dat iedereen Trix wil bewonderen.

4. Wie waren er bij betrokken en mogen ook in het zonnetje gezet worden?

Het succes schuilt niet alleen in storytelling, maar ook in de samenwerkingspartners: de samenwerkingen tussen Albert Heijn en Freek Vonk (als bioloog verbonden aan Naturalis), waardoor het dino-klimaat in Nederland gevoed werd, de officiële kinderboeken van Leopold waarin het verhaal van Trix verteld wordt, de gemeente Leiden, de NS en KLM die hun steentje bijgedragen hebben. Maar het begon allemaal met het Nederlandse publiek die met de actie ‘Een Tientje voor T.rex’ in samenwerking met andere grote sponsoren (o.a. BankGiroLoterij) gezorgd hebben voor de komst van Trix naar Nederland. ‘Zonder al die samenwerkingen hadden we het niet kunnen doen’.

5. Hebben jullie advies voor conculega’s?

‘Heel enthousiast zijn! Volhouden, een goed plan maken, veel samenwerken en een verhaal maken’. Vooral hoog inzetten! En ‘ja-maar’ bestaat niet’ aldus Corine van Impelen en Susanne van Straaten.

Enthousiast waren ze op de communicatie afdeling van Naturalis zeker! Wij geven ze een blauwe duim . Trix is absoluut de moeite waard om te bezoeken. Momenteel is ze nog te bewonderen tot 5 juni 2017 voordat ze op tournee gaat.