Een zeer succesvolle MediaTestDag. Nee…, twéé MediaTestDagen. Waarin we gratis onderzoek deden voor vier goede doelen.

Sinds 2018 viert MediaTest haar verjaardag met de MediaTestDag, een dag waarop we binnen 24 uur gratis een volledig onderzoek uitvoeren. Dit jaar verdeelden we vier goede doelen over twee dagen. De eerste dag gingen we aan de slag voor Stichting AAP en Naturalis Biodiversity Center. Zij stuurden een onderzoeksvraag in die voldeed aan de criteria van de MediaTestDag: maatschappelijk verantwoord, sympathiek en uitvoerbaar in 24 uur. De onderzoeksvragen lagen in elkaars verlengde en konden mooi gecombineerd worden: biodiversiteit en de aandacht voor exotische dieren, beide in het licht van de coronapandemie.

Krachtige aanpak

We startten de dag vroeg met een stevige briefing, waarin we de onderzoeksvragen aanscherpten om vervolgens een vragenlijst op te stellen. In samenwerking met het panel van PaneI Inzicht, dat geheel belangeloos meewerkte, vulden 387 respondenten de vragenlijst is. Terwijl de vragenlijst uitstond, werden bovendien 14 telefonische diepte-interviews afgenomen. Daarnaast vonden we Tjeerd de Groot, kamerlid voor D66 en verantwoordelijk voor onder andere natuur en dierenwelzijn, bereid zijn visie op de onderzoeksvragen te geven.

Effect

Een belangrijke overkoepelende conclusie uit het onderzoek is dat de Nederlandse bevolking overduidelijk het belang van beide topics inziet. Daarnaast hebben we Stichting AAP en Naturalis ook meer op detailniveau de gewenste inzichten kunnen bieden. Resultaten die zij zelf op een later moment naar buiten brengen.

“Stichting AAP had een aantal brandende vragen in het licht van de coronapandemie. Onder andere: In hoeverre is het tijd om het te gaan hebben over de preventie van een dergelijke pandemie, die zijn oorsprong vindt in hoe wij als mensen omgaan met wilde dieren. MediaTest heeft ons in korte tijd veel inzicht gegeven over hoe Nederlanders denken over dit thema, een leuk en waardevol traject en in razend tempo!”

“Wat een energie en inzet heeft het team van MediaTest getoond op deze MediaTestDag! ’s Ochtends om 8 uur starten we met een briefing, ’s avonds om 11 uur kregen we de evaluatie doorgestuurd. De resultaten hebben Naturalis concrete handvatten gegeven om onze communicatie vorm te geven. Dank voor wat jullie in één – lange – dag belangeloos voor ons hebben gedaan.”

Deel dit bericht: