Op 23 september spreekt Michiel Rotteveel, Research Director en Partner bij MediaTest, op het Elfde Nederlands MediaNetwerk Event. Hij gaat daar – op basis van jarenlang mediaonderzoek – vertellen hoe je een succesvolle televisiecommercial maakt. Bas Vlugt van Nederlands Medianieuws stelt hem alvast een paar vragen.

Dag Michiel, hoe gaat het met MediaTest en hoe gaat het met jou?

Met MediaTest gaat het geweldig. We merken dat het goed gaat met communicatiebudgetten en dat is ook uitstekend voor ons. Het medialandschap is continu in ontwikkeling en dat maakt ons vakgebied erg interessant en geeft mij een vakmatig excuus om aan veel beeldschermen gekluisterd te zijn. Second screen, third screen, prachtig allemaal.

Wat doet MediaTest?

Wij helpen klanten met het optimaliseren van hun communicatie-uitingen met behulp van marktonderzoek. Naast de stormachtige ontwikkeling van apps en social media, zien we dat ook TV-commercials en zelfs papieren media enorm effectief kunnen zijn. Al deze media onderzoeken wij, waarbij we een stevig advies niet schuwen.

Wat kan MediaTest wat andere onderzoeksbureaus niet kunnen?

We hebben echt een passie voor media en het effectiever maken ervan. Hierbij gaan we uit van de doelstelling van de uiting. Of iets mooi of lelijk is, is dan minder interessant. Dit maakt dat onze adviezen serieus genomen worden. Het helpt ook dat we een aantal goede benchmarks hebben, waaronder de Captivation-benchmark, waarin bijna 1000 TV-commercials zijn opgenomen.

Wat vragen klanten steeds minder aan jullie en wat steeds meer?

We zien een duidelijke toename in onderzoek naar online video, van bedrijfspromo’s tot interactieve virals. Ook usability van online platforms, formulieren en apps neemt nog steeds toe. Het mooie is dat resultaten steeds vaker kunnen worden gekoppeld aan webstatistics. Dat maakt dat we minder meten en meer op zoek moeten naar verklaringen voor gedrag.

Even omgekeerd: Hoe maak je het beste een televisiecommercial die volledig faalt?

Weet je, het staat of valt allereerst met de creatie. Maar als ik naar de analyse op onze benchmark kijk, dan heeft een TV-commercial zonder muziek die uit één shot bestaat een goede kans om te falen. Ongetwijfeld zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar op basis van onze metingen zijn muziek en een snelle montage belangrijk voor succes.

Deel dit bericht: