UX Onderzoek e-zines en e-nieuwsbrieven

Ontdek de kracht van onderzoek naar digitale middelen

Het zijn communicatie-instrumenten met veel potentie: de digitale middelen. Krachtig, want je kunt je doelgroep met één klik bereiken. Maar daarna komt het aan op de doorklikratio en het verhogen van de conversie. En dat is niet zo eenvoudig. Want het online gedrag van je doelgroep is grillig: voor je het weet ben je ze ook weer met één klik kwijt. En daarom is onderzoek naar e-zines en e-nieuwsbrieven van groot belang!

ux nieuwsbrief

Wil je ook je conversie verhogen?

MediaTest helpt je met onderzoek op maat naar de prestaties van je digitale middelen en doet concrete aanbevelingen. Zodat jij je digitale tools kunt aanscherpen tot gewaardeerde communicatiemiddelen met een hoge conversie die positief bijdragen aan je merk, reputatie en aan de loyaliteit van je klanten. Dat doen we doordacht, snel en voordelig, met nadruk op de praktische verbetermogelijkheden, zodat jij doelgericht kunt bijsturen en de optimale user experience kunt bereiken.

MediaTest Usability Model

Centraal in ons onderzoek naar digitale middelen staat het MediaTest Usability-Model. Een model dat garandeert dat we aandacht besteden aan alle relevante aspecten van jouw nieuwsbrief of e-zine.

MediaTest Usability model

Toelichting op het MediaTest Usability Model

Indeling, navigatie en functionaliteit

  • Is de gewenste informatie makkelijk te vinden?
  • Is het duidelijk welke functionaliteiten het e-zine of de nieuwsbrief biedt?
  • Hoe navigeert men? Is dit logisch en intuïtief?
  • Hoe beoordeelt men de structuur? Wat zijn wensen ter verbetering?

Content en informatie

  • Geeft het e-zine of nieuwsbrief een goed overzicht van de beschikbare (en gewenste) content?
  • Zijn de aangeboden koppen en sub-koppen helder en eenduidig?
  • Is de informatie begrijpelijk, relevant en actueel? En is de informatie volledig?
  • Is het taalgebruik (en –niveau) helder en begrijpelijk voor iedereen?
  • Dient er in het taalgebruik rekening gehouden te worden specifieke doelgroepen?

Interactie

  • Nodigt het e-zine of nieuwsbrief uit tot interactie (contact, bestellen, etc.)?
  • Behaalt het e-zine of de nieuwsbrief de gewenste conversie?
  • Hoe makkelijk of moeilijk is dit?

Vormgeving

  • Hoe beoordeelt men de vormgeving?
  • Wat draagt de vormgeving bij aan het gewenste imago?
  • Past het bij de organisatie?
  • Is deze modern en eigentijds?
  • Staat de vormgeving in dienst van de navigatie?
  • Welke onderdelen van de vormgeving zijn sterk? Welke leiden af? Welke leiden tot verwarring?

Techniek

  • Werkt het e-zine of de nieuwsbrief naar behoren?
  • Laden de pagina’s /afbeeldingen/ video’s snel genoeg?

Overkoepelend

  • Wat is de algehele beoordeling?
  • Houden de lezers een goede ervaring over?
  • Wat zijn sterke en zwakke punten?
  • Wat ziet men als voornaamste verbeterpunten?
  • Zijn er verschillen in gebruik tussen diverse gebruikersgroepen?
  • Zijn er verschillen in gebruik op diverse devices?

MediaTest geeft jouw digitale middelen kracht

De statistics van je digitale middelen leveren de eerste kengetallen op. Het klikgedrag, de routings, en de tijd die men aan een pagina besteedt, zijn feilloos vast te stellen. MediaTest baseert onderzoek graag op statistics en duikt graag voor je in deze cijfers. We hebben ervaring met onder meer Google Analytics en Piwik.

Deze cijfers krijgen echter pas écht betekenis door onderzoek naar het ‘waarom’. Waarom haakt men op die ene pagina af? Waarom is de conversie laag? Waarom vindt men de gewenste informatie niet? We gaan graag voor je op zoek naar de kracht en zwakte van jouw digitale middel.

We bepalen in overleg met jou de ideale onderzoeksmethode. Vaak is dit een online kwantitatief onderzoek, maar ook diepgaand kwalitatief usability-onderzoek zetten we veelvuldig in. Daarbij kunnen we ook specifieke tools als eye-tracking gebruiken.

Wat levert het voor jou op?

MediaTest geeft jouw nieuwsbrief of e-zine kracht. Dat doen we met snel en doordacht onderzoek, met de nadruk op praktische verbeterkansen van je nieuwsbrief of e-zine. De voordelen op een rij:

  • Diepgaand inzicht in hoe jouw digitale middelen werkelijk worden beleefd
  • Analyse en advies op strategisch én operationeel niveau
  • Overzicht van de mogelijkheden om jouw nieuwsbrief of e-zine te verbeteren

En natuurlijk aandacht voor

  • Functionaliteit
  • Navigatie
  • Interactie
  • Content en informatie
  • Techniek
  • Vormgeving

Krachtige tools

In een uitgebreid briefingsgesprek bepalen we samen met jou welke onderzoeksmethoden we inzetten. Bijvoorbeeld:

Wil je ook onderzoek naar je digitale middelen?

Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder! Of vul onderstaand contactformulier in.

Michiel Rotteveel

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek

020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.