Bij usability onderzoek denk je misschien al snel aan kwalitatief onderzoek. Maar wist je dat wij vaak ook kwantitatief UX onderzoek doen? Een grote groep respondenten neemt jouw website of app onder de loep en dat levert zowel kwantitatieve gegevens als diepgaande kwalitatieve inzichten op. 

Als er naast diepgaande inzichten ook kwantitatieve resultaten gewenst zijn, kiezen we voor online usability onderzoek. MediaTest heeft daarbij een speciale aanpak en combineert kwantitatieve en kwalitatieve methodes. Zo krijg je volledig inzicht in de gebruiksvriendelijkheid.

Hoe gaat het in zijn werk?

De respondenten werken vanuit huis mee aan het onderzoek. Op hun eigen PC, laptop, tablet of mobiel bekijken zij jouw website of app, voeren opdrachten uit en geven realtime kwalitatieve feedback op alles wat zij tegenkomen.

We geven de respondenten concrete taken en stellen hen vervolgens specifieke vragen, bijvoorbeeld over het gemak waarmee men de taken kon uitvoeren, de leesbaarheid van teksten, de bruikbaarheid van filters, de vindbaarheid van de informatie, et cetera.

We kunnen de respondenten zien en horen navigeren door de website. Daarnaast zien we onder meer hoeveel respondenten een taak succesvol hebben afgerond, waar respondenten hebben geklikt (click stream analyses en heatmaps), hoe lang zij erover deden om de gevraagde informatie te vinden en uiteraard de antwoorden op alle gestelde vragen.

Wij maken gebruik van een tool die speciaal voor online UX onderzoek is ontwikkeld. Dit heeft de volgende voordelen:

  • We hebben er 100% controle over dat respondenten daadwerkelijk de website bezoeken.
  • De tool biedt niet alleen user data (zoals gegevens over hoe men de website doorloopt), maar ook user feedback (mogelijkheid tot vragen stellen en ook spontane comments van respondenten).
  • De tool gebuikt video- en audio-opnames zodat wij exact kunnen zien wat de gebruikers doen en horen wat ze denken.
  • Er kan getest worden op zowel desktop als smartphone en tablet.

De verschillende opdrachten en user story’s stelt onze UX expert van tevoren samen met jou op. Denk aan opdrachten als: ‘zoek informatie x’, ‘bestel product y’, ‘dien een klacht in’ of ‘zoek en bekijk video z’. Deze user story’s leveren rijke kwalitatieve informatie over de beleving en de waardering en tegelijkertijd ‘harde’ kwantitatieve resultaten op die je één-op-één kunt spiegelen aan jouw KPI’s.

Wil je meer weten over kwantitatief usability onderzoek? Neem contact op met Bart Kleijn op 020-4100000 of mail naar bkleijn@mediatest.nl.

Deel dit bericht: