Case: Online usability onderzoek voor BOVAG

Doel

BOVAG lanceerde recent viaBOVAG.nl, een nieuwe auto-occasionsite waarop alleen auto’s met BOVAG-garantie te vinden zijn. De website is sterk gericht op betrouwbaarheid en transparantie, biedt zekerheden voor elke aangeboden auto en wil zo dat klanten met een vertrouwd en zeker gevoel op zoek kunnen gaan naar een occasion.

Online usability onderzoek

Als onderdeel van een uitgebreid communicatie-onderzoek vond een grootschalig online usability onderzoek plaats onder 104 leden uit de doelgroep om het gebruiksgemak in kaart te brengen, met name bij mobiel gebruik.

Met behulp van onze online usability tool volgden wij de handelingen van deze deelnemers van seconde tot seconde en maakten we opnamen, zowel van het beeldscherm als van de respondent zelf (via de webcam, uiteraard alleen met toestemming van de respondent).

Zo legden we objectief het gebruiksgemak bloot door te registreren hoeveel respondenten een taak succesvol afrondden en in welke tijd. Daarnaast vergaarden we kwalitatieve data door diepgaande analyses van de open antwoorden en suggesties van de deelnemers.

online usability onderzoek viabovag

Effect

De centrale conclusie uit het onderzoek was dat BOVAG met viaBOVAG.nl een sterke website in handen heeft. De reacties waren zeer positief. Maar het onderzoek leverde ook een gedetailleerd inzicht in de aspecten van de website waar nog verbetering mogelijk was en in gewenste functionaliteiten die nog aan de site toegevoegd konden worden.

Benieuwd hoe we jouw website kunnen optimaliseren door middel van online usability-onderzoek? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar bkleijn@mediatest.nl

Bart Kleijn | Client Director