Jouw werk ziet er ongetwijfeld heel anders uit dan een maand geleden. Plannen in de prullenbak, budgetten bevroren, projecten en campagnes gestopt. De nadruk lijkt overal vooral te liggen op wat er níet kan.

Het team van MediaTest heeft graag oog voor de kansen. Wat kan je als marketeer, onderzoeker of communicatieprofessional wél doen in tijden van corona? Op onze social media deelden we iedere dag twee tips. Mocht je ze gemist hebben: we zetten de belangrijkste tien hier nog even op een rij.

1. Denk nu al na over wat er anders zal zijn na de coronacrisis. Hoe komt jouw merk uit de strijd? Zijn jouw klanten dankzij de crisis anders tegen jouw merk aan gaan kijken? Hoe vinden zij dat jouw merk zich de afgelopen tijd heeft ‘gedragen’? Heb je sympathie gewonnen of verloren?

2. Misschien denk je: ‘marktonderzoek is nu niet haalbaar, mijn doelgroep heeft wel iets anders aan het hoofd’. Maar met de juiste uitleg en motivering werken mensen juist wél graag mee. Bovendien hebben veel mensen meer tijd en zoeken afleiding. Leuk onderzoek biedt verstrooiing.

3. Vergeet je medewerkers niet! Peil regelmatig wat ze van jou als werkgever verwachten. Wat kan je voor ze doen? Hoe kan je ze helpen om plezier in het (thuis)werk te houden?

4. Zet alle informatie die je al in huis hebt, op een rij. Combineer de data uit diverse onderzoeken die je gedaan hebt om tot bredere en diepere insights te komen. We denken graag met je mee.

5. Thuiswerken, online vergaderen maar ook online bestellen… digitalisering is in een stroomversnelling gekomen. Maar werkt alles naar behoren? Juist nu loont het om de UX extra aandacht te geven.

6. Vrijwel al het onderzoek kan digitaal, maar dit vraagt vaak wel een andere aanpak, zeker waar het kwalitatief onderzoek betreft: kleinere focusgroepen, strakkere leiding, goede internetverbindingen. Bijkomend voordeel is een landelijke spreiding in plaats van onderzoek op één locatie.

7. Veel zal anders zijn na de coronacrisis. Biedt dat misschien kansen voor jouw merk of organisatie? Denk nu al na over waar de mogelijkheden liggen. Is het nu misschien dé tijd om je merk een nieuwe positionering te geven? Klopt jouw marktsegmentatie nog? Moet je nieuwe doelgroepen gaan benaderen? Moet je bestaande doelgroepen ánders gaan aanspreken?

8. In communicatie is de toon nu cruciaal. Check vooraf bij je doelgroep of je de juiste toon hebt gevonden.

9. Mocht de tijd nu niet geschikt zijn voor onderzoek, het loont wel de moeite om nu vast de voorbereidingen te starten voor als het wel weer kan.

10. Blijf communiceren en adverteren. Natuurlijk op gepaste en sympathieke wijze. Maar blijf zichtbaar! Want: uit het oog, uit het hart.

De overkoepelende boodschap van onze tips: er is nu meer mogelijk dan je misschien denkt. En het is daarnaast verstandig om nu al zaken voor te bereiden die stráks weer kunnen. Natuurlijk denken we graag met je mee over hoe je deze kansen kunt pakken.

Voor vrijblijvend advies of meer informatie, neem dan contact op met Bart Kleijn, Client Director, via 020-410 00 00 of bkleijn@mediatest.nl.

Deel dit bericht: