Trends in het Nederlandse medialandschap: de eerste voorlopige resultaten

Begin dit jaar voerde MediaTest en het Nederlands MediaNetwerk het jaarlijkse Mediatrend-onderzoek uit. Terwijl het veldwerk bijna is afgerond, kunnen we alvast de eerste inzichten van het Media-trendpanel (n=284) met je delen.

Top 5

Het Mediatrend-panel voorziet dat in 2020 de mens weer centraler komt te staan tussen al het datageweld. De top 5 trends (% belangrijk) zijn:

  1. Authenticiteit (86%) – ‘Consumenten worden steeds wijzer en prikken door fake-news, influencers en merken heen. Authenticiteit is daarom cruciaal om de gunst van de consument te winnen.
  2. Empathie (81%) – ‘Empathie is de sleutel voor vertrouwen van de consument.’
  3. Content afgestemd op customer journey (78%) – ‘Op het juiste moment de juiste mensen met de juiste boodschap bereiken is het toppunt van efficiënte communicatie.’
  4. Data driven communicatie (72%) – ‘Met behulp van data kan een product of dienst meer op de consument worden afgestemd.’
  5. Privacy / het data-dilemma (69%) – ‘Mensen worden zich er steeds meer van bewust wat ze online achterlaten.’

Trends die in 2020 het minst belangrijk worden gevonden zijn: cryptocurrency, content/marketing via TikTok en Virtual/Augmented Reality.

 

Sociale media

Facebook lijkt (wederom) de grootste verliezer: ruim 88% van het panel procent denkt dat het medium minder belangrijk wordt. Zij verwachten daarentegen dat WhatsApp (83%) en Instagram (75%), beide onderdeel van Facebook belangrijker worden. Ook verwacht het panel dat YouTube (79%) belangrijker wordt.

Nieuwkomer op de sociale-media-markt ‘TikTok’ neemt een bijzondere positie in: bijna driekwart (74%) denkt dat TikTok belangrijk gaat worden. Dat is opvallend omdat slechts 28% van het panel denkt dat content/marketing via TikTok één van de belangrijkste trends wordt in 2020.

Trends in de branche

Het panel verwacht dat mediabureaus ook in 2020 onder druk zullen blijven staan (80%). Daarnaast denken zij dat de aandacht op conversie en transactie ervoor zorgt dat adverteerder vergeten aan hun merkt te bouwen (79%).

Eind vorig jaar werd het Nederlandse medialandschap opgeschud door de overname van Sanoma door DPG Media. Volgens het panel maakt deze overname DPG Media niet groot genoeg om een vuist te kunnen maken tegen de Amerikaanse tech-giganten (21% eens).

Wil je volgende keer ook deelnemen aan een Media-trendonderzoek van het Nederlands MediaNetwerk en MediaTest, of het whitepaper van dit onderzoek ontvangen? Stuur dan gerust een mail naar Bart Nietveld (bnietveld@mediatest.nl).

Deel dit bericht: