Breaking news? ‘Unilever lanceert eigen crossmedia meetmodel’

Vorige week was het zo ver. Unilever maakt bekend dat het haar eigen crossmedia meetmodel aan het testen is en dat de eerste resultaten hoopvol zijn. Behalve een bericht op de gebruikelijke kanalen, heb ik er niet veel over gelezen. En dat terwijl hiermee volgens mij echt een baanbrekende en revolutionaire trend wordt ingezet.

Natuurlijk zat het er al veel langer aan te komen. De exponentiele toename aan kanalen leidt tot een toename aan meetinstrumenten, waardoor het met name online lastig is om eenduidig te meten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de online partijen onderling niet tot een valide meetsysteem kunnen komen, laat staan dat dit geïntegreerd is met kijk- en luisteronderzoeken en de good-old oplage-cijfers.

Waar ‘vroeger’ het aantal kanalen klein was en het aantal merken groot, was het logisch om bereiksonderzoek centraal in te kopen. Zeker omdat de kosten van onderzoek toen een stuk hoger waren. Maar met de toename aan kanalen kantelt de matrix, er zijn meer te meten kanalen dan merken. Tel daarbij op dat steeds meer data voorhanden is en de kosten voor veldwerk gedaald zijn. Dan is het logisch dat merken hun crossmediale bereik en effect zelf gaan meten. Daarnaast is het ondoenlijk geworden om de meetresultaten uit alle verschillende instrumenten (televisie, social, online, uitgevers) te interpreteren en te stapelen. Logisch dus dat Unilever werkt aan een eigen crossmedia meetmodel en dit model ook beschikbaar maakt voor andere grote internationale merken.

Het gaat hier om een instrument voor ’s werelds grootste adverteerders en het meetmodel wordt getest in de VS, het VK en India. Dat is wellicht de reden dat het nieuws in Nederland niet groot is opgepikt. Maar het is goed om te beseffen dat deze trend ook nationaal door zal zetten en ook de grote adverteerders in Nederland hun bereik en effect steeds meer vanuit het merk gaan meten. Deze trend gaat veel betekenen voor het bereiksonderzoek in Nederland.

Wil je weten wat MediaTest voor je kan betekenen op het gebied van onderzoek naar crossmediaal effect, neem contact op met Stephan van Furth, svanfurth@mediatest.nl, 020 – 410 00 00.

Deel dit bericht: