Biedt Clubhouse kansen voor marketeers een nieuwe kans om bereik te creëren? Lees <hier> de column van Michiel Rotteveel die eerder werd geplaatst in het forum van het Nederlands MediaNetwerk.

Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Allereerst is het natuurlijk een huzarenstukje hoe een platform dat zich volledig richt op interactieve audio in zo’n korte tijd zo’n enorme groei door kan maken. Tegelijkertijd is het overduidelijk een platform in ontwikkeling en spat de diversiteit en creativiteit ervan af.

Op dit moment beluister ik de kamer ‘How to elevate your brand using ClubHouse?’. Er zijn 43 mensen in de kamer, dus echt drukbezocht is het niet. En de deskundigen in de kamer hebben het vooral over ‘proberen’ en ‘waarde bieden’. Bottom line is dat het nog echt pionieren is.

Bij MediaTest zijn we groot fan van de formule: Effect = Bereik + Content. De exponentiële groei van het platform maakt dat het potentiële bereik (de tweede variabele in de formule) binnen Clubhouse voor veel marketeers voldoende groot zal zijn. Dat maakt dat er twee uitdagingen zijn:

  • Hoe maak ik van potentieel bereik daadwerkelijk bereik?
  • Hoe zorg ik voor content die leidt tot een gewenst effect?

En daarmee zien we een uitdaging die we al sinds mensenheugenis kennen van andere media met een pull-karakter. De oplossing: zorg voor relevante content die past bij het merk én bij het medium. En dat is niet zo makkelijk voor een platform dat nog volop in ontwikkeling en verre van uitgekristalliseerd is.

Wat lessen vanuit andere kanalen wel leren: wil je de massa bereiken? Zorg er dan voor dat bekende personen iets exclusiefs doen dat aansluit bij je merkwaarden. Verbind er een quiz met mooie prijzen of een sportevenement aan en zorg voor een positieve sfeer. Dan rest alleen nog de uitdaging om alle Clubhouse-leden in je kamer te krijgen.

Deel dit bericht: